JULKKARIT – KUPARIPAJA (Fiskars
27.6.2018)
Teksti: Unto
K. Laine
Kuvat: Liisa
Jokinen ja Sampo Karjalainen
KUUTISENKYMMENTÄ ROHKEAA saapui helteisen päivän
ehtoona levyjuhlaan Fiskarsin ruukkikylän Kuparipajalle. Yleisöä oli lähes
vauvasta vaariin. Tervetulomusiikkina toimi vuonna 1973 Kannuksessa äänitettyä Konstan Parhaita säveliä, joita
esittivät Voitto Laine (viulu) ja Unski (harmoni). Tätä seurasi Tampereen teekkarien vuosina
1968-1971 aktiivisesti soitellut The Original Papa Patjas Dixieland Jazz Big Band and His All Stars. Bändin menoa äänitti vuonna 1971 Tampereen
Teekkariklubilla Matti Karjalainen.
Unski julisti ”Avantgardistisen musiikin MM-kisat” avatuiksi käyttäen pari
tuntia ennen tilaisuutta valmistamaansa Teraphone-laitetta. Performanssin jälkeen Vappu Karjalainen lausui
tervetulosanat. Hymyilevän Matti Karjalaisen hahmo seurasi tapahtumia Unskin t-paidassa.
Ensimmäisenä saatiin tervehdys Tampereelta runon
ja musiikin muodossa. Pirkko Mandola & Pelle
Romantica, joita säesti analogisella
elektroniikalla Pecka Peckersson (Pekka Poramo).
Ylemmässä kuvassa: Pirkko Mandola ja Pelle Romantica
Alemmassa kuvassa: Pecka Peckersson elektroniikan
parissa.
Illan yllätysvieraana esiintyi Valkeakosken Kaupunginteatterin
näyttämölläkin nähty ja tänäkin vuonna siellä esiintyvä Antti Paavola. Häneltä kuultiin mm. Tabermanin runo Pecka Peckerssonin säestyksellä.
Runo- ja musiikkiesitysten jälkeen Unski valoitti LP-levyn historiaa
teemanaan:
”Elämää ennen ja jälkeen Electronissimo
Avantgardissimoa”.
Kommenttipuheenvuoron käytti Matin ja Unskin pitkäaikainen ystävä ja Tampereen 70-luvun työtoveri,
Pekka Ruotsalainen. Hän muisteli 70-luvun yliopistoissa vallinnutta
tieteen ja tutkimuksen vapautta, silloista luovuuden ja yritteliäisyyden pioneerihenkeä
nykyiseen, monelta osin leikattuun, tukahdettuun ja kapeasta
näkökulmasta hallinnoituun yliopistomaailmaan. Tieteen ja sivistyksen vuosisataiset
arvot on vaihdettu uusiin ”ad hoc” arvoihin. ”Uudistus” on merkinnyt monien hyvin
toimineiden rakenteiden alasajoa. Se on ollut monelta osin pettymys.
Seurasi LEVYRAATI, eli kuunneltiin ja kritisoitiin
Tampereella TTKK:n elektroniikan laboratoriossa noin
45 vuotta sitten syntyneen Electronissimo Avantgardissimo LP:n A-puoliskon biisejä.
Virkistävän tauon jälkeen ”MM-kisan toinen
puoliaika” alkoi Helsingin Yliopiston Musiikkitieteen laitoksella toimivan kolmikon
Erkki Kurenniemen kehittämillä elektronisilla
soittimilla esittämällä musiikilla. Laitteiden kahvoissa olivat: Maiju Jouppi, Mikko Ojanen ja Kai Lassfolk.
Sampo Karjalainen kertoi levykannen syntyhistoriasta
ja siitä kokemuksesta kun lainasi ja kuunteli ensimmäistä
kertaa äänitteestä parikymmentä vuotta sitten Matin tekemää CD versiota. Sampo
muisteli ihmetelleensä, että ”tällaistakin isä on ollut joskus tekemässä”.
LEVYRAATI jatkoi Electronissimo
Avantgardissimo LP-levyn
B-puolen kritiikkiä. (Pistejakautumia TÄÄLLÄ). Hieman yllättäen
voittajaksi tuli raita, jossa yhdistellään akustisella kitaralla soitettu
maailmaa kiertänyt sävelmä elektronikalla tehtyyn linnunlauluun ja sodan ääniin
(B4: Chile 9/11/1973). Teeman säveltäjästä ei ole löytynyt tarkempaa tietoa,
mutta se tuli 70-luvulla tunnetuksi mm. Inti
Illimanin levyltä nimellä El
Pueblo Unido.
Tilaisuus päättyi Vappu Karjalaisen
puheenvuoroon. ”Nämä olivatkin elämäni ensimmäiset levyjulkkarit,
joissa olen ollut”. Sama pätee levyn toisen tekijänkin kohdalla.
Levyjä myytiin ja myydään tulevien akustikkojen
ja äänten tutkijoiden kannustamiseksi Matti
Karjalaisen rahaston kautta. Emeritusprofessori sai vielä pähkinän
purtavaksi, kun yksi levyn hankkineista kysäisi: ”Minä vuonna ääntä saatiin
digitaalisesti talteen ensimmäisen kerran?” Vuosiluku jäi auki, mutta
oletuksena oli 30-luku. Vastaus riippuu suuresti siitä, minne laaturaja
piirretään. Jo sotavuosina kehitettiin puheensalausta digitaalisin menetelmin
(SIGSALY 1943, Bell Labs).
Lopuksi
Tämä LP-projekti on ollut erikoinen
aikamatka. Neljäkymmentäviisi vuotta on pitkä aika kun
sitä miettii ajassa eteenpäin, mutta se on kovin lyhyt kun sen on elänyt. Tässäkin
aika toimii kuten kuljettu matka. Matka kotoa tuntemattomaan kohteeseen tuntuu
pidemmältä kuin matka takaisin kotiin samaa reittiä. Näin me koemme tämän
neliulotteisen todellisuuden, jossa matkamme jatkuu – ajassa ja paikassa. Ja
samalla – muistoissa.
LÄMMIN KIITOS kaikille, jotka
osallistuivat levyjuhlaan!
Matti Karjalaisen perikunta & Unto K. Laine
********************************************************************
LIITE: Kappaleiden osin avantgardistinen
esittely levyjuhlassa
A-puoli
1.
Who is speaking? (5:04).
Matin äänityksen aikana kehittämä kytkentä (yksi säätyvä resonaattori+pari kiinteää = Synte
0) tuotti ihmisen ääntä muistuttavia efektejä. Siitä sain idean rakentaa pienen
avantgardistisen kuunnelman. Idea syntyi
spontaanisti ja se toteutettiin improvisaationa, siis ilman harjoittelua -
tarina meni sellaisenaan purkkiin ensiotoksena. Tämä saa yhä hien nousemaan
pintaan. Sensitiiviset ihmiset olkaa nyt varovaisia!
2.
Midnight Train (4:35).
Tässä teoksessa yhdistyvät Matin blues-kitara ja
elektronisesti toteutettu höyryveturin puuskutus. Arvoisat matkustajat. Toivotamme teille hyvää matkaa! Suljemme kohta ovet ja juna lähtee!
3.
Thunder & Rain Part
I (2:44)
Hieman sadetta ja ukkosta luvassa. Tässä yhdistyy niin monta teknistä
kokeellista juttua, että tämän tekeminen uudelleen on käytännössä mahdotonta!
Tarina jatkuu levyn B puolella.
4.
Space Trip (3:05).
Teos edustaa perinteistä avantgardistista avaruusmatkailua. Teoksen herkin osio on oopperamainen laulusuolo*,
jonka esittää taiteilija Luulaja-Pestinen. Sittemmin hän tippui oopperan
lavalta, eikä ole sen koomin esiintynyt julkisuudessa. Nyt on aika laittaa
kypärät päähän. Sulkekaa silmänne ja ehkä myös korvanne. Nyt lähdetään!
(*laulusuolo
= elektronimusiikin maustamista laulunkaltaisella vokaaliääntelyllä)
5. Twang Kling Blues (1:52).
Blues oli Matin tyylilaji nro ykkönen. Tässä hän meloo kitarallaan pitkin
blues jokea ihan sujuvasti. Laulusuolon esittää
Luulaja-Pestisen isoserkku – jos nyt oikein muistan.
B-puoli
1.
Seko (2:10)
Teoksen nimi tulee japaninkielestä. Sen merkitys on unohtunut, mutta
muistan Matin sanoneen, että nimi kertoo kaiken tästäkin teoksesta.
2.
Heheho-hauh-hoha (1:58)
Tämä teoksen nimi viittaa erääseen keskiafrikkalaiseen kieliryhmään. Mutta
en voi mitenkään ymmärtää, mitä tekemistä tällä nimellä on juuri tämän teoksen
kanssa. Mistä ihmeestä tällainen kumma
nimi on tähän ilmestynyt?
3.
Thunder & Rain Part
II (7:35)
A-puolella saimme jo maistaa tätä rajuilmaa, mutta nyt se kiihtyy ihan
HURRIKAANIKSI!
Keskellä pimeässä avaruudessa tapahtuvaa hurjaa lentoa yllättävä raekuuro
iskee aluksen ikkunaan! On jo todella lähellä ettei
miehistön tarvitse käyttää katapultti-istuimia.
4.
Chile-1973-9-11 Viktor Jara (5:17)
Tämä teos on tässä mukana juuri tämän päivämäärän vuoksi. Historian vuoksi.
Se poikkeaa melko reippaasti levyn muusta materiaalista. Tämä tehtiin syyskuun
puolivälin paikkeilla -73, mutta tämä hyödynsi aiemmin tehtyä äänimateriaalia.
Nykynuoret muistaa syyskuun yhdennentoista
kaksoistornien sortumisena, minun sukupolvi Chilen tragediana. Teos kuitenkin
ennusti, että rauha palaa joskus ja alkaa uuden Chilen rakentaminen.
5.
Bonus Track
(0:26)
Pääsemme vielä pieneksi hetkeksi äänityssession loppumetreille, kun tekijät
olivat kaikkensa antaneet ja eväätkin oli lopussa. Tässä
pienimuotoisessa teoksessa pienen pieni määrä ei haittaa, sillä se muuntuu
suureksi laaduksi.